Osnova:
1. Vymezení pojmu a cíle polytechnické výchovy…………………………2
2. Rámcové oblasti rozvoje polytechniky v mateřské škole………………2
3. Hlavní témata rozvoje polytechniky v mateřské škole…………………3
4. Očekávané výstupy v oblasti polytechnického vzdělávání…………….3
5. Metody a formy polytechnické výchovy……………………………….5
6. Prostředí mateřské školy………………………………………………..6
6.1 Vnitřní prostředí – budova školy……………………………………….6
6.2 Vnější prostředí – zahrady školy……………………………………….7
7. Evaluace polytechnické výchovy……………………………………….7
1. Vymezení pojmu polytechnická výchova
Polytechnická výchova rozvíjí znalosti o technickém prostředí a pomáhá vytvářet a fixovat správné pracovní postupy a návyky, podporuje touhu tvořit a práci zdárně dokončit. Posiluje zájem o technické obory. Patří sem i používání jednoduchých nástrojů, netradičních materiálů a techniky jejich zpracování.
Cíle polytechnické výchovy:
1. Rozvoj myšlenkového potenciálu dětí (myšlenkové aktivity, komunikativních dovedností, týmové spolupráce a také formování osobnosti dítěte).
2. Vlivu techniky na společnost a přírodu (pochopení vlivu techniky na životní prostředí a vliv
techniky na člověka).
3. Rozvíjení poznatků o technice (osvojení používání základních nástrojů, nářadí a pomůcek a
poznávání různých druhů materiálů).
4. Rozvíjení dovednosti řešení problémů (rozvíjení tvořivého myšlení a kooperativní učení).
5. Rozvíjení schopnosti hodnocení a sebehodnocení (vytváření kladného vztahu k technice a k
práci a rozvíjení technických zájmů dětí).
2. Rámcové oblasti rozvoje polytechniky v mateřské škole
V rámci integrovaných bloků jsou zařazována témata z rámcových oblastí rozvoje polytechnické výchovy, u dětí jsou rozvíjeny technické dovednosti, vědomosti.
-
Pozorování přírody, technika, meteorologie, knihy, tvoření, matematika, pokusy
3. Hlavní témata rozvoje polytechniky v mateřské škole
Témata jsou průběžně zařazována do plnění cílů stanovených ve školním vzdělávacím programu „Vyletíme z úlu ven, užijem si každý den.“ Tato témata jsou přizpůsobena stávajícím podmínkám, možnostem školy. Nabízíme dětem rozmanité činnosti, které je vedou k zájmu o další poznání.
-
Práce s materiály – přírodniny, papír, textil, technický materiál
-
Modelování
-
Konstruktivní činnosti
-
Práce s odpadovým materiálem
-
Používání dětského funkčního nářadí
-
Poznávání vlastností materiálu – dřevo, kov, textil,papír, sklo, plast, přírodní materiály
-
Zatloukání, řezání, broušení
-
Práce podle návodu
-
Třídění, měření, porovnávání
-
Manipulace s drobnými předměty
-
Poznávání vesmíru
-
Vyhledávání v knihách
4. Očekávané výstupy v oblasti polytechnického vzdělávání
Z pohledu RVP PV je možno nahlížet na polytechnické vzdělávání skrze očekávané výstupy předškolního vzdělávání jednotlivých vzdělávacích oblastí:
Dítě a jeho tělo
• ovládat koordinaci ruky a oka, zvládat jemnou motoriku (zacházet s předměty denní potřeby, s drobnými pomůckami,
s nástroji, náčiním a materiálem, zacházet s grafickým a výtvarným materiálem, např. s tužkami, barvami, nůžkami, papírem, modelovací hmotou, zacházet s jednoduchými hudebními nástroji apod.)
• zvládat jednoduchou obsluhu a pracovní úkony (postarat se o hračky, pomůcky, uklidit po sobě, udržovat pořádek, zvládat jednoduché úklidové práce, práce na zahradě apod.)
• zacházet s běžnými předměty denní potřeby, hračkami, pomůckami, drobnými nástroji, sportovním náčiním a nářadím, výtvarnými pomůckami a materiály, jednoduchými hudebními nástroji, běžnými pracovními pomůckami
• mít povědomí o některých způsobech ochrany zdraví a bezpečí
Dítě a jeho psychika
• formulovat otázky, odpovídat, hodnotit slovní výkony, slovně reagovat
• rozlišovat některé obrazné symboly (piktogramy, orientační a dopravní značky, označení nebezpečí apod.) a porozumět jejich významu i jejich komunikativní funkci
• záměrně se soustředit na činnost a udržet pozornost
• zaměřovat se na to, co je z poznávacího hlediska důležité (odhalovat podstatné znaky, vlastnosti předmětů, nacházet společné znaky, podobu a rozdíl, charakteristické rysy předmětů či jevů a vzájemné souvislosti mezi nimi)
• vnímat, že je zajímavé dozvídat se nové věci, využívat zkušeností k učení
• postupovat a učit se podle pokynů a instrukcí
• chápat základní číselné a matematické pojmy, elementární matematické souvislosti a podle potřeby je prakticky využívat (porovnávat, uspořádávat a třídit soubory předmětů podle určitého pravidla, orientovat se v elementárním počtu cca do šesti, chápat číselnou řadu v rozsahu první desítky, poznat více, stejně, méně, první, poslední apod.)
• řešit problémy, úkoly a situace, myslet kreativně, předkládat „nápady“
• nalézat nová řešení nebo alternativní k běžným
• vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech (konstruktivních, výtvarných, hudebních, pohybových či dramatických) i ve slovních výpovědích k nim
• prožívat radost ze zvládnutého a poznaného
• vyvinout volní úsilí, soustředit se na činnost a její dokončení
Dítě a ten druhý
• spolupracovat s ostatními
Dítě a společnost
• zacházet šetrně s vlastními i cizími pomůckami, hračkami, věcmi denní potřeby, s knížkami, s penězi apod.
• zachycovat skutečnosti ze svého okolí a vyjadřovat své představy pomocí různých výtvarných dovedností a technik (kreslit, používat barvy, modelovat, konstruovat, tvořit z papíru, tvořit a vyrábět z různých jiných materiálů, z přírodnin aj.)
Dítě a svět
• mít povědomí o širším společenském, věcném, přírodním, kulturním i technickém prostředí i jeho dění v rozsahu praktických zkušeností a dostupných praktických ukázek v okolí dítěte
Z polytechnického vzdělávání je ve vzdělávacím obsahu RVP PV možno nalézt:
5. Metody a formy polytechnické výchovy
-
manipulační činnosti a jednoduché úkony s předměty
-
pozorování
-
zkoumání vlastností
-
konkrétní operace s materiálem (třídění, přiřazování, uspořádání, odhad, porovnávání apod.)
-
spontánní, volná hra
-
experimenty
-
práce s knihou, s obrazovým materiálem, s médii apod.
-
praktické užívání technických přístrojů
-
kognitivní činnosti (kladení otázek a hledání odpovědí, diskuse nad problémem, vyprávění, poslech, objevování)
- individuální činnosti
-
výuka v terénu
-
pokusy
-
besedy
-
vycházky a exkurze
-
počítačová a internetová technika
-
propagační materiály
-
skupinová, individuální práce
-
spolupráce s obcí, rodiči, místními sdruženími
-
kurzy, semináře a specializační studia DVPP
-
činnosti v dílně
6. Prostředí mateřské školy
Mateřská škola svoji polohou nabízí dětem kontakt s okolním přírodním prostředím, a to lesem, loukami, polem, potokem. Dává jim mnoho podnětů k využívání přírodních materiálů při různých aktivitách.
6.1 Vnitřní prostředí – budova školy
-
Dostatek prostoru pro tvořivost dětí
-
Konstruktivní stavebnice
-
Didaktické pomůcky
-
Interaktivní tabule
-
Výtvarný materiál
-
Přírodniny
6.2 Vnější prostředí – zahrady školy
Mateřská škola má k dispozici dvě zahrady. Jedna je nově rekonstruovaná ve stylu eko zahrady. Je situovaná v kopcovitém terénu. Děti ji pojmenovaly Rozmarýnka. Druhou zahradu tvoří rovná zatravněná plocha. Vyžaduje celkovou rekonstrukci.
Pískoviště
Hmyzí domečky
Pískovničky
Rezervy vnějšího i vnitřního prostředí:
-
rozmanitost pracovních materiálů
-
stará zahrada
-
zajištění bezpečnosti ochrannými štíty na obličej (při manipulaci se skutčným nářadím)
7. Evaluace polytechnické výchovy
V průběhu roku pedagog sleduje, jaký projevují děti o polytechnické činnosti zájem, nabízí jim další nové aktivity. Pozoruje, jak děti využívají získané informace v praxi a tyto informace zaznamenává do hodnocení integrovaných bloků.
Na konci školního roku pedagog v rámci SWOT analýzy zhodnotí, jak byly naplňovány cíle, jaká témata děti nejvíce zaujala, ve kterých jsou rezervy apod.