Osnova:
- Vymezení pojmu a cíle polytechnické výchovy………………………………………2
- Rámcové oblasti rozvoje polytechniky v mateřské škole………………………..2
- Hlavní témata rozvoje polytechniky v mateřské škole……………………………3
- Očekávané výstupy v oblasti polytechnického vzdělávání………………………3
- Metody a formy polytechnické výchovy…………………………………………… …5
- Prostředí mateřské školy…………………………………………………………… ……..6
6.1 Vnitřní prostředí – budova školy………………………………………………….……..6
6.2 Vnější prostředí – zahrady školy………………………………………………….……..7
- Evaluace polytechnické výchovy…………………………………………………………7
1. Vymezení pojmu polytechnická výchova
Polytechnická výchova rozvíjí znalosti o technickém prostředí a pomáhá vytvářet a fixovat správné pracovní postupy a návyky, podporuje touhu tvořit a práci zdárně dokončit. Posiluje zájem o technické obory. Patří sem i používání jednoduchých nástrojů, netradičních materiálů a techniky jejich zpracování.
Cíle polytechnické výchovy:
- Rozvoj myšlenkového potenciálu dětí (myšlenkové aktivity, komunikativních dovedností,
týmové spolupráce a také formování osobnosti dítěte).
- Vlivu techniky na společnost a přírodu (pochopení vlivu techniky na životní prostředí a vliv
techniky na člověka).
- Rozvíjení poznatků o technice (osvojení používání základních nástrojů, nářadí a pomůcek a
poznávání různých druhů materiálů).
- Rozvíjení dovednosti řešení problémů (rozvíjení tvořivého myšlení a kooperativní učení).
- Rozvíjení schopnosti hodnocení a sebehodnocení (vytváření kladného vztahu k technice a k
práci a rozvíjení technických zájmů dětí).
- Rámcové oblasti rozvoje polytechniky v mateřské škole
V rámci integrovaných bloků jsou zařazována témata z rámcových oblastí rozvoje polytechnické výchovy, u dětí jsou rozvíjeny technické dovednosti, vědomosti.
- Pozorování přírody, technika, meteorologie, knihy, tvoření, matematika, pokusy
- Hlavní témata rozvoje polytechniky v mateřské škole
Témata jsou průběžně zařazována do plnění cílů stanovených ve školním vzdělávacím programu „Co mi sojka vyprávěla?“ Tato témata jsou přizpůsobena stávajícím podmínkám, možnostem školy. Nabízíme dětem rozmanité činnosti, které je vedou k zájmu o další poznání.
- Práce s materiály – přírodniny, papír, textil, technický materiál, umělé materiály
- Modelování
- Konstruktivní činnosti
- Práce s odpadovým materiálem
- Používání dětského funkčního nářadí
- Poznávání vlastností materiálu – dřevo, kov, textil,papír, sklo, plast, přírodní materiály
- Zatloukání, řezání, broušení, vrtání
- Práce podle návodu
- Třídění, měření, porovnávání
- Manipulace s drobnými předměty
- Poznávání vesmíru
- Vyhledávání v knihách
- Očekávané výstupy v oblasti polytechnického vzdělávání
Z pohledu RVP PV je možno nahlížet na polytechnické vzdělávání skrze očekávané výstupy předškolního vzdělávání jednotlivých vzdělávacích oblastí:
Dítě a jeho tělo
- ovládat koordinaci ruky a oka, zvládat jemnou motoriku (zacházet s předměty denní potřeby, s drobnými pomůckami,
s nástroji, náčiním a materiálem, zacházet s grafickým a výtvarným materiálem, např. s tužkami, barvami, nůžkami, papírem, modelovací hmotou, zacházet s jednoduchými hudebními nástroji apod.)
- zvládat jednoduchou obsluhu a pracovní úkony (postarat se o hračky, pomůcky, uklidit po sobě, udržovat pořádek, zvládat jednoduché úklidové práce, práce na zahradě apod.)
- zacházet s běžnými předměty denní potřeby, hračkami, pomůckami, drobnými nástroji, sportovním náčiním a nářadím, výtvarnými pomůckami a materiály, jednoduchými hudebními nástroji, běžnými pracovními pomůckami
- mít povědomí o některých způsobech ochrany zdraví a bezpečí
Dítě a jeho psychika
- formulovat otázky, odpovídat, hodnotit slovní výkony, slovně reagovat
- rozlišovat některé obrazné symboly (piktogramy, orientační a dopravní značky, označení nebezpečí apod.) a porozumět jejich významu i jejich komunikativní funkci
- záměrně se soustředit na činnost a udržet pozornost
- zaměřovat se na to, co je z poznávacího hlediska důležité (odhalovat podstatné znaky, vlastnosti předmětů, nacházet společné znaky, podobu a rozdíl, charakteristické rysy předmětů či jevů a vzájemné souvislosti mezi nimi)
- vnímat, že je zajímavé dozvídat se nové věci, využívat zkušeností k učení
- postupovat a učit se podle pokynů a instrukcí
- chápat základní číselné a matematické pojmy, elementární matematické souvislosti a podle potřeby je prakticky využívat (porovnávat, uspořádávat a třídit soubory předmětů podle určitého pravidla, orientovat se v elementárním počtu cca do šesti, chápat číselnou řadu v rozsahu první desítky, poznat více, stejně, méně, první, poslední apod.)
- řešit problémy, úkoly a situace, myslet kreativně, předkládat „nápady“
- nalézat nová řešení nebo alternativní k běžným
- vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech (konstruktivních, výtvarných, hudebních, pohybových či dramatických) i ve slovních výpovědích k nim
- prožívat radost ze zvládnutého a poznaného
- vyvinout volní úsilí, soustředit se na činnost a její dokončení
Dítě a ten druhý
- spolupracovat s ostatními
Dítě a společnost
- zacházet šetrně s vlastními i cizími pomůckami, hračkami, věcmi denní potřeby, s knížkami, s penězi apod.
- zachycovat skutečnosti ze svého okolí a vyjadřovat své představy pomocí různých výtvarných dovedností a technik (kreslit, používat barvy, modelovat, konstruovat, tvořit z papíru, tvořit a vyrábět z různých jiných materiálů, z přírodnin aj.)
Dítě a svět
- mít povědomí o širším společenském, věcném, přírodním, kulturním i technickém prostředí i jeho dění v rozsahu praktických zkušeností a dostupných praktických ukázek v okolí dítěte
Z polytechnického vzdělávání je ve vzdělávacím obsahu RVP PV možno nalézt:
- Metody a formy polytechnické výchovy
- manipulační činnosti a jednoduché úkony s předměty
- pozorování
- zkoumání vlastností
- konkrétní operace s materiálem (třídění, přiřazování, uspořádání, odhad, porovnávání apod.)
- spontánní, volná hra
- experimenty
- práce s knihou, s obrazovým materiálem, s médii apod.
- praktické užívání technických přístrojů
- kognitivní činnosti (kladení otázek a hledání odpovědí, diskuse nad problémem, vyprávění, poslech, objevování)
- individuální činnosti
- výuka v terénu
- pokusy
- besedy
- vycházky a exkurze
- počítačová a internetová technika
- propagační materiály
- skupinová, individuální práce
- spolupráce s obcí, rodiči, místními sdruženími
- kurzy, semináře a specializační studia DVPP
- činnosti v dílně
- brigády s rodiči
- Prostředí mateřské školy
Mateřská škola svoji polohou nabízí dětem kontakt s okolním přírodním prostředím, a to lesem, loukami, polem, potokem. Dává jim mnoho podnětů k využívání přírodních materiálů při různých aktivitách.
6.1 Vnitřní prostředí – budova školy
- Dostatek prostoru pro tvořivost dětí
- Pracovní ponk
- Funkční nářadí
- Ochranné pracovní pomůcky
- Konstruktivní stavebnice
- Didaktické pomůcky
- Interaktivní tabule
- Výtvarný materiál
- Přírodniny
6.2 Vnější prostředí – zahrady školy
Mateřská škola má k dispozici dvě zahrady. Jedna je ve stylu eko zahrady. Je situovaná v kopcovitém terénu. Děti ji pojmenovaly Rozmarýnka. Druhou zahradu tvoří rovná zatravněná plocha. Vyžaduje celkovou rekonstrukci.
Pískoviště
Hmyzí domečky
Pískovničky
Dráhy pro hru s vodou
Rezervy vnějšího i vnitřního prostředí:
- nefunkční terasa, která by mohla sloužit jako venkovní učebna
- Evaluace polytechnické výchovy
V průběhu roku pedagog sleduje, jaký projevují děti o polytechnické činnosti zájem, nabízí jim další nové aktivity. Pozoruje, jak děti využívají získané informace v praxi a tyto informace zaznamenává do hodnocení integrovaných bloků.
Na konci školního roku pedagog v rámci SWOT analýzy zhodnotí, jak byly naplňovány cíle, jaká témata děti nejvíce zaujala, ve kterých jsou rezervy apod.