Osnova:
1. Vymezení pojmu a cíle environmentální výchovy………………………………………..2
2. Rámcové oblasti rozvoje EVVO v mateřské škole………………………………………..3
3. Hlavní témata rozvoje EVVO v mateřské škole…………………………………………..3
4. Očekávané výstupy v oblasti enviromentálního vzdělávání………………………………5
5. Metody a formy EVVO……………………………………………………………………7
6. Prostředí mateřské školy…………………………………………………………………..8
6.1 Vnitřní prostředí – budova školy……………………………………………………….8
6.2 Vnější prostředí – zahrady školy……………………………………………………….8
7. Evaluace EVVO………………………………………………………………………..…9
1. Vymezení pojmu environmentální výchova
Environmentální vzdělávání, výchova a osvěta vychází z anglického termínu environmental education, kde environment znamená životní prostředí a education se chápe široce jako vzdělávání, výchova či osvěta všech typů cílových skupin, od nejmenších dětí po dospělé.
Environmentální výchova „…odhaluje důsledky lidské činnosti, která působí devastaci a ohrožuje život na Zemi. Ukazuje možné způsoby potřebné k dosažení pozitivních změn v životním prostředí. Vychovává k odpovědnému vztahu k přírodě a pochopení její nenahraditelné ceny pro život všech. Má za úkol budovat v lidech pozitivní vztah k přírodě, schopnost estetických prožitků v souvislosti s přírodou, zabývá se poznáváním vztahů v přírodě a vlivem člověka na ni. Věnuje se budování správných hodnot, postojů a kompetencí k péči o přírodu; připravenosti k angažovanému jednání.“ (Leblová, 2012).
Cíle environmentálního vzdělávání:
1. Rozvíjet citlivost k přírodě (všímat si dění v přírodě, vyjadřovat vlastní prožitky různými metodami, vnímat potřeby živé přírody)
2. Upevňovat potřebu kontaktu s přírodou (umět v ní trávit volný čas)
3. Podporovat schopnost přímého kontaktu s přírodním prostředím (zbavení pocitu strachu)
4. Ujasňovat si vlastní hodnoty a postoje vůči přírodě (ocenit význam přírody pro život člověka).
5. Znalost místa, jeho jedinečnosti (zjišťovat, čím je určité místo jedinečné, jak v něm funguje
propojení společnost – příroda, jak se místo proměňovalo v závislosti na různých faktorech)
6. Znát, jak mohu ochraňovat živou i neživou přírodu (péče o rostliny, živočichy v zimě, třídění odpadů, čistění studánek apod.)
2. Rámcové oblasti rozvoje EVVO v mateřské škole
V rámci integrovaných bloků jsou zařazována témata z rámcových oblastí rozvoje EVVO, děti se seznamují s některými zákonitostmi přírody a života v ní.
-
neživá a živá složka přírody
-
utváření vztahů člověka a prostředí
-
ochrana životního prostředí
-
odpady a jejich třídění
-
podmínky pro život na Zemi
-
rostliny a živočichové
-
ekologie a my
-
znečišťování přírodního bohatství
-
místní a regionální ochrana přírody a její problematika
3. Hlavní témata rozvoje EVVO v mateřské škole
Témata jsou průběžně zařazována do plnění cílů stanovených ve školním vzdělávacím programu „Vyletíme z úlu ven, užijem si každý den.“ Tato témata jsou přizpůsobena stávajícím podmínkám, možnostem školy, okolnímu prostředí. Nabízíme dětem rozmanité činnosti, které je vedou k zájmu o další poznání.
Environmentální senzitivita – rozvoj citlivosti k přírodě a životnímu prostředí.
Základem je dostatek kvalitního kontaktu s přírodním prostředím. Takový kontakt by měl být pozitivní („hezké chvíle v přírodě“) a zapamatovatelný. Důležitá je následná další práce s pozitivními zážitky, jejich opětovná evokace, zhodnocení a diskuze.
-
dostatečně dlouhý pobyt venku
-
zkoumání nových míst, oblastí
-
poznávání okolní krajiny
-
péče o rostliny
-
péče o ptáky v zimě
-
péče o strom
-
pozorování života včel
-
oslava významných událostí (22.3. Světový den vody, 22.4. Den Země, 5.6. Světový den životního prostředí aj.)
Environmentální zákonitosti – zaměřují se především na jasně čitelné závislosti organismů na jejich životním prostředí, existenci potravních řetězců a také proměny přírody v čase.
-
podávání pravdivých informací dítěti
-
přizpůsobení výkladu věkovým zvláštnostem dětí
-
představovat cesty k nalezení informací
-
seznamovat se s rostlinami, živočichy, houbami
-
uvědomit si obezřetnost, bezpečnost ve styku s některými živočichy
-
chápat, že některé rostliny jsou léčivé, ale některé jedovaté
-
poznávat environmentální zákonitosti
-
pozorovat rozkladné záležitosti (např. kompost)
-
pěstování rostlin, bylin – pochopení vztahu mezi rostlinami a potravou
-
vnímat změny času v přírodě (roční doby, změny počasí)
-
seznamovat se s životem jiných kultur
Výzkumné dovednosti – děti se učí využívat k pozorování a experimentování především své vlastní smysly.
-
učit se kriticky myslet (pochopit rozdíl mezi realitou a fikcí)
-
poznávat svět všemi smysly
-
manipulovat s badatelskými nástroji a pomůckami
-
experimentovat
-
vysvětlit sledované změny
4. Očekávané výstupy v oblasti enviromentálního vzdělávání
Z pohledu RVP PV je možno nahlížet na enviromentální vzdělávání skrze očekávané výstupy předškolního vzdělávání jednotlivých vzdělávacích oblastí:
Dítě a jeho tělo
– vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů (sluchově rozlišovat zvuky a tóny, zrakově rozlišovat tvary předmětů a jiné specifické znaky, rozlišovat vůně, chutě, vnímat hmatem apod.)
– rozlišovat, co prospívá zdraví a co mu škodí
– mít povědomí o významu péče o čistotu a zdraví, o významu aktivního pohybu a zdravé výživy
Dítě a jeho psychika
– pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
– formulovat otázky, odpovídat, hodnotit slovní výkony, slovně reagovat
– popsat situaci
– rozlišovat některé obrazné symboly a porozumět jejich významu
– projevovat zájem o knížky
– vědomě využívat všech smyslů, záměrně pozorovat, postřehovat
– přemýšlet, vést jednoduché úvahy a to, o čem přemýšlí a uvažuje, také vyjádřit
– zaměřovat se na to, co je z poznávacího hlediska důležité (odhalovat podstatné znaky, vlastnosti předmětů, nacházet společné znaky, podobu a rozdíl, charakteristické rysy předmětů či jevů a vzájemné souvislosti mezi nimi)
– uvědomovat si své možnosti a limity
– být citlivé ve vztahu k živým bytostem, k přírodě i věcem
– těšit se z hezkých a příjemných zážitků, z přírodních krás
– zachytit a vyjádřit své prožitky (slovně, výtvarně, pomocí hudby)
Dítě a ten druhý
– spolupracovat s ostatními
– dodržovat dohodnutá a pochopená pravidla vzájemného soužití
Dítě a společnost
– utvořit si základní dětskou představu o pravidlech chování a společenských normách, co je v souladu s nimi a co proti nim
– zachycovat skutečnosti ze svého okolí a vyjadřovat své představy pomocí různých výtvarných dovedností a technik (kreslit, používat barvy, modelovat, konstruovat, tvořit z papíru, tvořit a vyrábět z různých jiných materiálů, z přírodnin aj.)
Dítě a svět
– orientovat se bezpečně ve známém prostředí
– osvojit si elementární poznatky o okolním prostředí, které jsou dítěti blízké, pro ně smysluplné a přínosné, zajímavé a jemu pochopitelné a využitelné pro další učení a životní praxi
– mít povědomí o širším přírodním prostředí
– vnímat, že svět má svůj řád, že je rozmanitý a pozoruhodný, nekonečně pestrý a různorodý – jak svět přírody, tak i svět lidí
– všímat si změn a dění v nejbližším okolí
– porozumět, že změny jsou přirozené a samozřejmé (všechno kolem se mění, vyvíjí, pohybuje a proměňuje a že s těmito změnami je třeba v životě počítat)
– rozlišovat aktivity, které mohou zdraví okolního prostředí podporovat a které je mohou poškozovat, všímat si nepořádků a škod, upozornit na ně
– pomáhat pečovat o okolní životní prostředí (dbát o pořádek a čistotu, nakládat vhodným způsobem s odpady, starat se o rostliny, spoluvytvářet pohodu prostředí, chránit přírodu v okolí, živé tvory apod.)
5. Metody a formy EVVO
Při získávání informací o přírodním prostředí je důležité přizpůsobit činnosti věkovým zvláštnostem dětí. Dětem nabízíme různorodé metody a formy práce, aby poznávání přírody bylo smysluplné, odborné, zajímavé, atraktivní a vedlo je k dalším badatelským poznáním.
-
pozorování, práce na školní zahradě
-
poznávání okolního prostředí v regionu
-
vycházky a exkurze
-
pozorování
-
výuka v terénu
-
pokusy
-
besedy
-
školní ekologické projekty
-
výukové programy
-
počítačová a internetová technika
-
propagační materiály
-
skupinová, individuální práce
-
soutěže, testy
-
dramatické hry
-
návštěvy ve stanici mladých přírodovědců
-
spolupráce s obcí, rodiči, místními sdruženími
-
kurzy, semináře a specializační studia DVPP
-
technická a organizační opatření přispívající k ekologizaci provozu školy
-
účast v EVVO programu Mrkvička
-
plnění celoroční hry v časopise Pastelka
6. Prostředí mateřské školy
Prostředí mateřské školy a její okolí je uzpůsobeno tak, aby bylo bezpečné a poskytovalo dětem dostatek podnětů k rozvoji environmentální výchovy. Škola je obklopena zahradami, loukou, polem, lesy, v blízkosti je potok.
6.1 Vnitřní prostředí – budova školy
-
ve třídě jsou umístěny nádoby na třídění odpadu
-
děti mají k dispozici různé přírodniny
-
třídy jsou vybaveny nástroji podporujícími badatelské aktivity
-
výzdoba školy přírodninami je obměňována dle aktuálního ročního období
-
děti samy pěstují rostliny, starají se o ně
-
při výtvarných pracích používáme přírodniny, výtvarná díla vystavujeme na nástěnkách
-
děti mají k dispozici společenské hry s environmentální tématikou
6.2 Vnější prostředí – zahrady školy
Mateřská škola má k dispozici dvě zahrady. Jedna je nově rekonstruovaná ve stylu eko zahrady. Je situovaná v kopcovitém terénu. Děti ji pojmenovaly Rozmarýnka. Druhou zahradu tvoří rovná zatravněná plocha. Vyžaduje celkovou rekonstrukci.
Eko zahrada:
-
přírodní kopcovitý terén
-
různá zákoutí
-
dostatek herních prvků
-
členitost zahrady – tajemná místa lákající ke zkoumání
-
ovocné i lesní stromy
-
hmyzí domečky
-
záhony k pěstování rostlin
-
krmítka pro ptáky
-
vrbové iglú
Rezervy v oblasti environmentálního vzdělávání- vnější i vnitřní prostředí:
-
environmentální nástěnka ve třídě
-
nedostatečné oblečení a obuv dětí pro pobyt v přírodě
-
hrubá motorika některých dětí – pohyb ve členitém terénu
7. Evaluace EVVO
V průběhu roku pedagog sleduje, jaký projevují děti o environmentální činnosti zájem, nabízí jim další nové aktivity. Pozoruje, jak děti využívají získané informace v praxi (např. neplýtvají vodou při čištění zubů, při kreslení používají obě strany papíru – a ví proč, třídí odpad, starají se o rostliny apod.). Tyto informace zaznamenává do hodnocení integrovaných bloků.
Na konci školního roku pedagog v rámci SWOT analýzy zhodnotí, jak byly naplňovány cíle, jaká témata děti nejvíce zaujala, ve kterých jsou rezervy apod.